
PRÍBEH, KTORÉMU DÔVERUJEME
Veľký Boží príbeh - Všeobecné Kresťanské vyznanie

Veľký Boží príbeh
Boh sa v úvode Biblie predstavuje, ako dokonalý kreatívny umelec, inteligentný tvorca a všemocný Stvoriteľ. Stvoril všetko, čo môže človek s úžasom poznávať a čo ešte poznať ani nedokáže. Vložil do nášho sveta svoje odtlačky, ktoré s obdivom sledujeme. Od monumentálnych hôr, tváre ľudí, až po živú bunku.
Povaha Boha je vzťahová, preto nás vložil do pavučiny vzťahov. Kvalitných, životodarných a svet budujúcich. Do vzťahu s Ním, s Bohom. Do vzťahov k sebe navzájom, s rodinou, s blízkymi ľuďmi, kolegami, susedmi. Do vzťahu k sebe samým tak, aby sme mali úctu voči svojmu životu. Veľkým vzťahom je vzťah k prírode, svetu, práci, škole, zdravotníctvu, cudzincom, ostatným. Všetko vyzeralo skvele, kým sa všetko...
...nepokazilo. Ľudstvo sa obrátilo Bohu chrbtom. Prestalo dôverovať, že Boh vie lepšie, čo je pre nás najlepšie. Dôsledky vidíme všade. Všetky vzťahy sú bolestivo narušené a zlomené zlosťou, úzkosťami, agresiou, horkosťou, opustenosťou, bojmi - vojnami, obviňovaním, pohŕdaním, odsudzovaním, prázdnotou či sexuálnou zmyselnosťou.
Svet je zlomený. Ja som zlomený. My sme zlomení. Všetci.
Boh nás však nenechal len krvácať napospas osudu zániku. Vo svojej láske sa rozhodol naplniť svoj odveký plán a obnoviť svet a to na lepší, ako ho v úvode stvoril. Boh svoje milované ľudstvo neprišiel len zmeniť. Vstúpil do sveta osobne. Prišiel sa do svojho sveta narodiť ako najzraniteľnejší tvor. Dieťa. Udialo sa to narodením Ježiša Krista, Božieho jediného syna. Boh v Ježišovi žil v našom vesmíre, v našom svete. Ako kráľ sa stal - našim sluhom. Ako prorok hovoril a ukazoval sa - našim ušiam a očiam. Ako kňaz obetoval sám svoj život - za hriechy ľudí, aj tvoje, aj moje.
Aby v tretí deň vstal z mŕtvych. Aby Jeho život porazil samotnú smrť. Aby nádej porazila beznádej. Aby naše poškodené životy dostali impulz a schopnosti k plnej obnove. Preto, že Ježiš žije, dnes môžeme žiť životom denno-dennej obnovy. Vzájomného rastu. Radostnej oslavy. To všetko nie len v dobrých okolnostiach. Práve naopak. Žijeme nádejou, odpustením a odvahou v dnešnom svete bolestí, neúspechov a strát.
S maximálnou snahou sa snažíme byť múdrymi a odvážnymi realistami. Chceme vášnivo, autenticky a slobodne rozvíjať vzťahy s Bohom, vzájomne a s našim okolím. Záleží nám na tom, aby sme robili svet lepším. Záleží nám na tom, aby sme neboli tými, ktorí problémy a bolesti tvoria, ale ktorí ich zmierňujú či dokonca naprávajú.
Nakoniec, Boh svet dokonale obnoví a vtedy si s vďačnosťou vydýchneme.
Spolu so všetkými kresťanmi vyznávame
Veríme v jedného Boha, Otca všemohúceho,
Stvoriteľa neba i zeme,
všetkých vecí viditeľných i neviditeľných.
Veríme v jedného Pána Ježiša Krista,
jednorodeného Syna Božieho,
splodeného z Otca pred všetkými vekmi,
Boha z Boha a Svetlo zo Svetla,
pravého Boha z Boha pravého,
splodeného, nie stvoreného, jednej podstaty s Otcom,
skrze ktorého bolo všetko stvorené.
Ktorý pre nás ľudí a pre naše spasenie zostúpil z nebies
a vtelil sa skrze Ducha Svätého z Márie panny a človekom sa stal.
Ukrižovaný bol tiež za nás,
pod Pontským Pilátom trpel a bol pochovaný
a na tretí deň vstal z mŕtvych podľa Písem.
Vstúpil na nebesá,
sedí na pravici Otcovej a zas príde v sláve súdiť živých i mŕtvych,
a Jeho kráľovstvu nebude konca.
Veríme v Ducha Svätého,
Pána a Darcu života, ktorý pochádza od Otca i Syna,
ktorý spolu s Otcom a Synom ctený a slávený býva, ktorý hovoril skrze prorokov.
Veríme v jednu, svätú, všeobecnú, apoštolskú cirkev.
Vyznávame jeden krst na odpustenie hriechov
a očakávame vzkriesenie mŕtvych a život v budúcom veku.
Amen.
Nicejské vierovyznanie, r.325
Ako chápeme biblické kresťanstvo
Tento prehľad zhŕňa kľúčové presvedčenia, ktoré v Mozaike učíme. Učenia sa držíme s láskavosťou a pokorou. Stotožňujeme sa so základmi viery vyznávanými v dejinách cirkvi a zároveň si uvedomujeme osobitosti našej tradície. Naši členovia nemusia súhlasiť s každým detailom, mali by však vedieť, že naši vedúci budú vyučovať v súlade s týmto vyhlásením a zaväzujeme sa nevyvolávať rozdelenie. Ak je niečo nejasné, naši vedúci radi ponúknu rozhovor. Naším cieľom je, aby rastúca teologická jasnosť viedla k väčšej láske k Bohu, jednote cirkvi a láske k blížnym.
- Trojjediný Boh. Uctievame jediného živého Boha — Otca, Syna a Ducha Svätého — večne tri Osoby v dokonalej láske a svätosti. On stvoril všetko, pozná koniec od začiatku, udržiava a vládne nad všetkým a vedie dejiny k svojim vykupiteľským cieľom a sláve.
- Písmo, Biblia. Boh sa zjavuje v stvorení a najvyššie vo svojom Synovi. Duchom prehovoril ľudskými slovami v šesťdesiatich šiestich knihách Starej a Novej zmluvy. Písmo je Bohom vnuknuté, autoritatívne a spoľahlivé Slovo — postačujúce pre vieru a život. Hoci Boha nepoznáme vyčerpávajúco, v Duchu pravdivo poznávame to, čo zjavil. Biblii máme veriť, poslúchať ju a dôverovať jej.
- Muž a žena. Boh stvoril ľudstvo — muža a ženu — na svoj obraz, aby ho poznali a spravovali stvorenie. Manželstvo je jednoliate (jedno telo) spojenectvo muža a ženy a napokon ukazuje na Krista a cirkev. Muži a ženy majú rovnakú dôstojnosť, hodnotu a prístup k Bohu v Kristovi a obaja sú obdarení na službu. Potvrdzujeme služobnícke vedenie mužov v rodine a cirkvi; kazateľ a starší nesú zodpovednosť učiť a dohliadať a tento úrad je vyhradený kvalifikovaným mužom.
- Náš pád, Hriech. Adamov hriech priniesol odcudzenie od Boha a všade-preniknutú skazenosť. Bez milosti stoja všetci ľudia pod Božím spravodlivým súdom a čelia smrti. Našou najväčšou potrebou je zmierenie s Bohom, ktoré môže uskutočniť iba on.
- Boží plán spásy. Boh si od večnosti predsavzal zachrániť ľud z každého národa. Volá všetkých k pokániu a viere a z milosti zjednocuje veriacich s Ježišom — ospravedlňuje, posväcuje a raz ich aj oslávi — na chválu svojej milosti.
- Evanjelium. Evanjelium ohlasuje, že skrze Ježišovu smrť a vzkriesenie Boh premohol hriech, smrť a zlo a obnovuje úplne všetko. Táto dobrá správa je historická, biblická, osobná (vyžaduje pokánie a vieru), vzťahová (pretvára naše spolužitie) a spoločenská (prináša obnovu).
- Kristovo vykúpenie. Večný Syn sa stal skutočným človekom, narodil sa z panny Márie, žil bez hriechu, činil znamenia, bol ukrižovaný pod Ponciom Pilátom, tretieho dňa telesne vstal z mŕtvych a vystúpil k Otcovi. Ako náš zástupca a prostredník niesol trest za nás, zmieril nás s Bohom, porazil satana, vládne ako Pán a prihovára sa za svoj ľud.
- Spása, Záchrana. Spása — ponúkaná slobodne v Kristovi — zahŕňa znovuzrodenie, zmierenie/obetu, ospravedlnenie, adopciu, zjednotenie s Kristom, posvätenie a oslávenie. Niet spásy bez osobného pokánia a viery v Ježiša ako Pána.
- Duch Svätý. Duch je plnohodnotný člen Božej Trojice a rovnako osoba, ako je ak Boh Otec a Boh Syn. Vnukol Písmo, osvecuje pravdu, usvedčuje z hriechu, volá ku Kristovi, dáva nové narodenie, zjednocuje veriacich s Kristom, dáva a rozvíja dary i charakter, potešuje, zmocňuje k misii a uctievaniu a zapečaťuje nás na deň vykúpenia.
- Cirkev. Všetci, ktorí sú v Kristovi, patria do jeho univerzálneho tela, ktoré sa prejavuje v miestnych zboroch pod Kristovou hlavou. Miestny zbor sa vyznačuje evanjeliom, sviatosťami (Krst a Večera Pánova), láskavou kázňou, misiou a vzájomnou láskou. Členovia sa podriaďujú Kristovi a pastierskej starostlivosti starších; diakoni slúžia budovaniu cirkevného zboru. Mnohé služby sú otvorené ženám aj mužom, úrad staršieho je však vyhradený kvalifikovaným mužom. Cirkev zjavuje Božie nové ľudstvo, zmierené v jednom tele, a je Božím príbytkom v Duchu.
- Božie kráľovstvo. Tí, čo sú spojení s Kristom, vstupujú do Božieho kráľovstva a prijímajú odpustenie, vnútornú obnovu a nádej slávy. Dobré skutky plynú z milosti. Kresťania žijú ako svetlo — neodťahujú sa zo sveta ani ho nekopírujú — konajú dobro všetkým, najmä domácim viery. Božie kráľovstvo je už prítomné, hoci ešte nie zavŕšené, a smeruje k obnove celého stvorenia.
- Krst a Večera Pánova. Kristus dal svojej cirkvi dve ustanovizne/sviatosti. Krst je viditeľným znakom vnútornej obnovy a zjednotenia s Kristom; znamená očistenie od hriechu a nový život a uvádza veriacich do učeníckeho života cirkvi. Večera Pánova je pravidelné jedlo (vo forme chleba a vína) pripomienky a uistenia pre pokrstených veriacich; svedčí o Kristovom dokončenom diele a o jeho skutočnej duchovnej prítomnosti medzi ľudom.
- Kresťan a spoločenský poriadok. Pod Kristovým panstvom sa veriaci usilujú o spravodlivosť spôsobmi, ktoré sú zakorenené v obnovujúcej sile evanjelia. V láske odmietame rasizmus, chamtivosť a neresti; zachovávame sexuálnu svätosť; chránime zraniteľných; zastávame sa nenarodených a ctíme posvätnosť života od počatia po prirodzenú smrť. Spolupracujeme na všetkých dobrých veciach, kde je to možné, avšak bez kompromisov vo vernosti Kristovi a jeho pravde.
- Evanjelizácia a misia. Ježiš prikazuje svojej cirkvi činiť učeníkov zo všetkých národov. Každý kresťan zdieľa evanjelium slovom a potvrdzuje ho svätým, láskavým životom.
- Obnovenie všetkého. Ježiš sa vráti telesne a slávne, aby súdil živých i mŕtvych a dovŕšil svoje kráľovstvo. Spravodliví budú naveky s Bohom v nových nebesiach a na novej zemi; nespravodliví ponesú večný súd. V ten deň bude cirkev predstavená bez chyby, hriech i jeho následky budú navždy odstránené a Boh bude všetko vo všetkom — na chválu jeho slávnej milosti.


